الف) مشخصات فردي

نام: محمد                   تخلص: شفق‌خواتي                            نام پدر: ابراهيم                      

تاريخ تولد: 1359هـ. ش.                                                    محل تولد: ولایت غزني

ویب‌ سایت:  www.shafaqnet.com   ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید    

ب) سوابق تحصيلي 

1. ليسانس علوم سياسي (دانشگاه مفيد، 1383هـ. ش.)

2. ماستری علوم سياسي، گرايش انديشه سياسي (دانشگاه مفيد، 1388 هـ. ش.)

3. دکتری علوم سیاسی (دانشگاه شهید‌بهشتی تهران، در حال تدوین مونوگراف).

4. لیسانس ادیان و مذاهب (جامعه‌المصطفی العالمیه، 1380 هـ. ش.).

5. ماستری اديان و مذاهب (جامعة المصطفي العالمية، 1384هـ. ش.). 

ج) سوابق تحقيقي و پژوهشي 

کتاب‌ها:

1. عقلانیت سیاسی و ساخت قدرت در افغانستان معاصر، (زیرچاپ) - (پایان‌نامه ماستری علوم سیاسی نویسنده بوده است که در سال 1388 با نمره 100 دفاع شده و در سال 1390 نیز به عنوان پایان‌نامه برتر در پوهنتون مفید مورد تقدیر قرار گرفته است) 

2. جايگاه اهل بيت(ع) از ديدگاه ابوحنيفه، کابل، انتشارات دانشگاه خاتم النبيين(ص)، 1388.

3. نگاه جامعه‌شناختی و حقوقی به پدیده‌ی فساد اداری در افغانستان، برنامه توسعه سازمان ملل (زیرچاپ).

4. روش تحقیق در علوم انسانی (متن درسی برای پوهنتون‌ها).

5. اسماعیلیه در افغانستان، آماده چاپ.

2. مقالات:

1. آسیب‌شناسی فرهنگ سیاسی در افغانستان (فصلنامه پویش، ش1، پاییز 1391).

2. فرهنگ سیاسی و فرایند دولت‌-‌ملت‌سازی در افغانستان (فصلنامه پویش، ش2 و 3، بهار 1392).

3. نگاهی به نظام انتخاباتی افغانستان و جایگاه احزاب سیاسی، مجله مطالعات منطقه‌ای، شماره 10، بهار 1391.

4. جریان‌های فکری و سیاسی افغانستان در چهار دهه اخیر، مجله مطالعات منطقه‌ای، شماره 7، تابستان 1390.

5. انتخابات افغانی و حراج حقوق شهروندی، منتشرشده در سه‌روزنامه آسیاتایمز، شماره 17. 

6. دموکراسی بدون دموکرات: به سوی دموکراسی سیسیلی و تسهیمی یا تحول بنیادی؟ (روزنامه هشت صبح، 29 و 30/7/1393).

7. از ندا تا نیت و از نقد عالمانه تا نق نق‌های کودکانه و زهرنوشت‌های غیرمسئولانه، منتشرشده در سه‌روزنامه آسیاتایمز. 

8. سوسيال‌دموکراسي اصلاح‌شده (راه سوم) و افغانستان (گفتمان نو، ش20 و 21، بهار 1388).

9. چالش‌ها و راهکارهاي دموکراسي‌سازي در افغانستان (چاپ شده توسط مرکز مطالعات استراتژيک وزارت امورخارجه ج. ا. افغانستان در کتاب مجموعه مقالات سيمينار چالش‌ها و راهکارهاي دموکراسي سازي در افغانستان در تابستان 1388). [3].

10. نقد و بررسي آراء و انديشه هاي نصر حامد ابوزيد (فصلنامه گفتمان نو، ش13، بهار 1386). 

11. مدرن‌سازي اسلام يا اسلامي‌سازي مدرنيته؛ (گفتمان نو، ش14، خزان 1386).

12. طرح برنامه‌ريزي استراتژيک ملي تعليمي و انکشاف معارف در افغانستان (ارسال‌شده به مقام وزارت معارف جمهوري اسلامي افغانستان در 30 صفحه، 1385). 

13. در باب ویران بودن پایه‌های ذهنی کارگزار، منتشرشده در سه‌روزنامه آسیاتایمز

14. آیا طالبان «مدنی» و کرزی «قهرمان صلح» خواهد شد؟، منتشرشده در سه‌روزنامه آسیاتایمز

15. از ضعیفه‌ی پرده‌نشین تا فمینیست آتشین، منتشرشده در سه‌روزنامه آسیاتایمز

16. راز تحول‌ناپذیری جامعه‌ی افغانی، منتشرشده در سه‌روزنامه آسیاتایمز

17. فقيه و حکومت (فصلنامه دانش پژوهان، ش7، بهار و تابستان 1384).

18. علم و دين در الميزان (گاهنامه انتظار، ش2، جوزاي 1378). 

19. هبوط مضاعف، از گندم تا گندمک؛ روزنامه هشت صبح، 12/2 و 13/2/1394.

20. آنفلوانزاي سياسي (روزنامه‌ي هشت صبح (چاپ کابل)، شماره 717، 13/8/1388). 

21. قوم‌کراسی (مجموعه مقالات، مرکز مطالعات استراتژیک، تابستان 1393).

22. نزديکتر از خود (گاهنامه انتظار، پيش شماره، زمستان 1377). 

23. تحقيق پذيري گزاره‌هاي ديني (فصلنامه دانش پژوهان، ش2، زمستان1381) [1]. 

24. اسماعيليه در افغانستان (فصلنامه طلوع، ش7، خزان 1382) [2].

25. اشاعره (تاريخ، عقايد و شخصيت‌ها) (بخشي از کتاب دو جلدي متن درسي پوهنتون در ايران براي مقطع ماستری در رشته مذاهب اسلامي، 1385). 

26. وضعيت ديني و فرهنگي افغانستان (1) (ماهنامه هادي، ش 5، اسد 1383) [4]. 

27. وضعيت ديني و فرهنگي افغانستان (2) (ماهنامه هادي، ش 8 و 9 خزان 1383) [5].

28. تسبيح موجودات در قرآن (فصلنامه هادي، ش10، زمستان 1383).

29. شيعيان و حنفيان؛ تعادل و تعامل (فصلنامه گفتمان نو، ش11ـ12 خزان و زمستان 1385). 

30. امامت از ديدگاه زيديه و اماميه (فصلنامه طلوع، شماره 21، بهار 1386).  

31. جايگاه اهل‌بيت(ع) از ديدگاه امام ابوحنيفه(ره)، (فصلنامه گفتمان نو، ش6 تابستان 1384 و فصلنامه طلوع، ش7، بهار 1385) [6] و  [7].

32. ولايت و وحدت؛ (فصل‌نامه پگاه اندیشه،  تابستان 1385).

33. فرهنگ نقد در افغانستان، فصلنامه راهبرد، ثور 1384.

34. افغانستان، وحدت ملي و برنامه‌ريزي استراتژيک (فصلنامه پگاه انديشه، ش1، خزان 1386). 

35. نقد و بررسی آراء و انديشه‌هاي محمد ارکون، (فصلنامه گفتمان نو، ش15).

36. موانع و چالش‌هاي تقريب (ويژه‌نامه آواي اخوت، 21 عقرب 1387). 

37. روابط امام صادق(ع)‌ با امام ابوحنيفه(ره) (ارايه شده در سيمينار تجيليل از مقام علمي و معنوي امام صادق(ع) که در آبان 1388 از سوي آکادمي علوم افغانستان برگزار شده بود و به عنوان مقاله برتر گزينش شد).

38. آنفلوانزاي سياسي (روزنامه‌ي هشت صبح (چاپ کابل)، شماره 717، 13/8/1388). 

39. نگاهی به جایگاه ورزش و نقش آن در وحدت ملی در افغانستان (روزنامه هشت صبح / 7/ 1391).

40. 26 دلو پایان یک تجاوز؛ آغاز یک تراژدی، آسیاتایمز، شماره 19. 

41. رابطه اخلاق وسياست در انديشه ارسطو.

42. سامان و يگانگي در فلسفه افلاطون 

43. تمدن‌سازی اسلامی از منظر فقه مقاصدی، فصلنامه زمزم، شماره 17، تابستان 1391.

4۴. هبوط مضاعف، از گندم تا گندمک؛ روزنامه هشت صبح، 12/2 و 13/2/1394.

4۵. غربت جامعه‌شناسی و غیبت جامعه‌شناسان از عرصه‌ی نظارت تأملی، روزنامه جامعه باز، 17/2/ 1394. 

46. درنگ فقهی به پیمان امنیتی کابل-واشنگتن، روزنامه آسیاتایمز، شماره اول، 8/9/1393.

47. آسیای اسلامی و مدرنیته (34 قسمت)، از شماره اول تا شماره سی و چهارم آسیاتایمز.

48. فرایند جاهل شدن و بازتولید جهالت در افغانستان، آسیاتایمز، شماره 24.

49. فرهنگ بادیه، آسیاتایمز، شماره 17 و 18.

50. نبی‌نامه، آسیاتایمز، شماره 20.

و مقالات متعدد دیگر با موضوعات سیاسی، حقوقی و اجتماعی که از سال 1387 تا سال 1394 در روزنامه‌های چاپ کابل منتشر شده است و به منظور جلوگیری از تفصیل، از ذکر آن‌ها پرهیز می‌شود.

3. کتب و مقالات منتشر نشده و در حال انتشار:

1. منطق سیاسی در افغانستان معاصر.

2. فرهنگ و فساد (بررسی عوامل فرهنگی فساد اداری در افغانستان) (زیر چاپ در انتشارات المصطفی).

3. اصل قانونی بودن مجازات‌ها و قاعده قبح عقاب بلابیان، رساله 130 صفحه‌ای.

4. زمزم و خاکستر (سيک‌ها و هندوها در افغانستان). 

5. تاریخچه تصوف و طریقه‌های عرفانی در افغانستان.

6. قوم خدا (بررسي انديشه برگزيدگي در کيش يهود)[8].

د) سوابق تدريس

1. عضو کدر علمی دانشکده علوم سیاسی پوهنتون خاتم النبیین در کابل (1387-1393).

2. یازده سمستر تدريس در رشته مذاهب اسلامي (سطح ليسانس) در جامعة المصطفي العالميه در ایران.

3. چهار سمستر تدریس در مقطع ماستری در جامعة الصطفی العالمیه در ایران.

4. تدریس در مقطع ماستری و لیسانس در دانشگاه کاتب کابل (از 1390 تا کنون).

5. تدریس در مقطع ماستری و لیسانس در دانشگاه ابن سینا (از 1392 تا کنون).

۶. راهنمایی و مشورت ده‌ها مونوگراف لیسانس و ماستری.

۷. يکسال تدريس مضامين منطق، فلسفه و تعليمات ديني در مدارس خودگردان مهاجرين افغاني در قم، 1383-1384). 

هـ) سوابق فرهنگي و اجرايي 

1. معاونت علمی و تدریسی دانشگاه ابوریحان در کابل (1392 تا کنون).

2. رئیس پوهنحی علوم سیاسی دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) در کابل (1389-1391).

3. آمر تحقیقات علمی دانشگاهخاتم النبيين(ص) 1387-1390. 

4. مشاور علمي فصلنامه گفتمان نو،1385- 1387. 

5. مدير مسئول فصلنامه گفتمان نو (از شماره 19، زمستان 1387 به بعد). 

6. سردبیری سه‌روزنامه «آسیاتایمز» 1392-1393.

7. سردبيري ماهنامه انتظار، 1378.

8. عضويت هيأت تحريريه فصلنامه راستي، 1382. 

9. عضويت هيأت تحريريه فصلنامه پگاه انديشه، 1385.

10. مديريت ميز مطالعات افغانستان و آسياي ميانه در مرکز مطالعات استراتژيک (سال 1386).

11. انجام 800 صفحه تحقيق ميداني در ارتباط با مراکز علمي (دانشگاهها، حوزه‌هاي علميه و مدارس ديني اهل‌سنت و تشیع در افغانستان، انجوهاي خارجي فعال در عرصه‌ي آموزش و...).

12. معاون پژوهشي انجمن محصلین افغانی (نور) از سال 1385-1386.

13. ارائه سخنراني در ده‌ها ميزگرد و سيمينار علمي در موضوعات سياسي و کلامي. 

14. عضويت هيأت تحريريه ماهنامه هادي، 1383-1384.

۱5. عضو کمیته تدوین برنامه تیم انتخاباتی تحول و تداوم. 

________________________________________

 [1] . کسب رتبه پنجم در جشنواره شيخ طوسي، سال 1381.

 [2] . کسب رتبه سوم در جشنواره شيخ طوسي، سال 1383 و مقاله برتر در جشنواره علامه حلي در سال 1387. 

[3] مقاله برتر در سيمينار «دموکراسي سازي در افغانستان» برگزارشده از سوي مرکز مطالعات استراتژيک وزارت خارجه افغانستان.

 [4] . کسب مقام اول بين محصلين کشورهاي متعدد در جامعة المصطفي العالميه. 

 [5] . قسمت دوم مقالة پيشين. 

 [5] . از مقالات برگزيده هفدهمين همايش علمي ـ تحقيقي مذاهب اسلامي در سيستان و بلوچستان، 1384. 

 [7] . مختصری از پايان نامه دوره ماستری در رشته اديان و مذاهب که اصل پايان نامه از سوي مجمع تقريب مذاهب اسلامي در تهران به عنوان پايان نامه برتر در زمينه تقريب مذاهب اسلامی در سال 1386 برگزيده شد و مورد تقدير قرار گرفت. 

 [8] . مقالات چاپ شده در سال 1385 و مقالات آماده چاپ به فراخوان پوهنتون مفيد براي گزينش پژوهشگر برتر در سال 1385 ارائه گرديد و نويسنده  به عنوان دانشجوي پژوهشگر برتر انتخاب شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید